Søndag, d. 17.9.2000 |
|
12.00 - 12.30: | Ankomst |
12.30 - 13.30: | Frokost |
13.30 - 13.45: | Velkomst |
13.45 - 14.45: |
Oplæg om brug af symbolhåndterende værktøjer i den daglige matematikundervisning. Nogle overvejelser om begrebsindlæring, elementære færdigheder og CAS-opgaver illustreret med konkrete eksempler. En kort indføring i Derive 5. |
14.45 - 16.45: |
Workshop 1 a. En introduktion til Derive. b. Løsning af opgaver med Derive. c. Udarbejdelse af dokument. |
16.45 - 17.45: |
Demonstration af faciliteter i Derive : Integral- og differentialregning, fysikeksempler, differentialligninger, programmering af formler, 3D-animationer. |
18.00 - 19.00: | Middag |
19.30 - 21.30: |
Workshop 2 a. CAS opgaver med Derive. b. Udarbejdelse af undervisningsmateriale til Derive. |
Mandag, d. 18.9.2000 |
|
09.00 - 10.00: |
Intro til FPro FPro som regneark og grafprogram: Simpel databearbejdning og analyse /OB FPro til dataopsamlimg: FPro og serielle apparater /LS. FPro og CBL+CBR /LS Lidt mere avanceret databearbejdning og analyse /OB |
10.00 - 12.00: | Workshop: Dataopsamling og -analyse |
12.30 - 13.30: | Frokost |
13.30 - 14.30: | Workshop: Dataopsamling og -analyse |
14.30 - 15.30: |
FPro til simulering: Løsning af differentialligninger, Modelbygning /OB FPro til visualisering: eks: Grafvrider, Animation, Bølger, Felttegning mv /LS+OB |
15.30 - 17.30: | Workshop: Simulering og Visualisering |
18.00 - 19.00: | Middag |
19.30 - 20.00: | Avanceret dataanalyse: Dataopsamling og simulering /LS+OB |
20.00 - 21.30: | Workshop: Dataopsamling og simulering |
Tirsdag, d. 19.9.2000 |
|
09.00 - 11.00: |
Diskussion af forsknings- og udviklingsprojekter. Det kan være emner som: - Hvordan integreres dataopsamling, databehandling og styring med brug af computer i det eksperimentelle arbejde? - Hvordan kan muligheden for bærbar dataopsamling med brug af CBL og lignende understøtte en undersøgende og eksperimenterende undervisningsform? - Hvilke barrierer - og løsninger - møder man ved udstrakt brug af IKT? - Hvordan påvirket det elevernes arbejdsmetode, at de bruger FPRO dagligt? - Hvordan kan arbejdet med DERIVE støtte elevernes begrebstilegnelse? - Hvordan er forbindelsen mellem elevernes arbejde med standardrutiner og deres tilegnelse af matematiske begreber? - Hvilken rolle kan anvendelsen af DERIVE spille i arbejdet med matematiske modeller og modellering? - Hvilken rolle har inddragelse af IKT for undervisningen og for samspillet mellem lærer og elev? |
11.00 - 12.00: | Opsamling, Diskussion, Evaluering |
12.30: |
Frokost. Herefter afgang. |