Udleveret til elever til årets andet projekt.
Her er rød og grøn leder undgået, fordi eleverne
synes, at der gik for meget tid med administration i årets første
projekt.
Mappedyret:
Rød og grøn leder slås sammen til en person, som
har ansvaret for mødeledelse og referater. Kald ham mappedyret.
Der vælges et nyt mappedyr til hver dobbelttime.
Der skal føres et referat fra hver dobbelttime, som sættes
i mappen med navn og dato og timer. Mappedyret deltager aldrig i aktiviteter,
men refererer, styrer møder og går rundt og taler med delgrupperne
og skriver hvad der foregår, og aftaler hvad der skal ske, fx hvem
der holder oplæg næste gang. Hvis en dobbelttime hovedsagelig
består af fremlæggelser skal mappedyret holde tiden, lede diskussionen,
og samle ark ind til mappen. Hvis dobbelttimen bruges til eksperimenter
holder mappedyret styr på hvor langt man er nået, og hvem der
vil sige noget næste gang.
Tiden:
Der er 16 timer til rådighed. Der skal:
- laves et forsøg til individuel rapport (2)
- hver elev holder et kvarters oplæg om begreber, teori eller
beskrivelser fra bogen. Der skal indlægges et 3-4 siders manuskript
til dette oplæg. Det kan være en omskrivning af bogens tekst
med ekstra forklaringer og udregninger og tegninger. (3)
- hver elev holder et kvarters oplæg med gennemgang af lette
regneeksempler fra bogen. Der skal lægges 3-4 sider manuskript i
mappen. Det er ikke sikkert at alle de 3-4 sider når at blive gennemgået,
men de skal være i mappen. (3)
- eleverne deler sig i grupper og laver eksperimenter, og der laves
minirappoter til mappen med angivelse af de eksperimenterende personer
og hvem der har skrevet minirapporten. Det eksperiment som er formuleret
i projektopgaven udføres og kommenteres. Disse eksperimenter omtales
i gruppen når papirerne sættes i mappen.(8)
Hvert emne i mappen skal have en tekstbox med navn, dato, emne.
Boxen skal fylde ca. den øverste fjerdedel af siden.