I skoleåret 1999/2000 var der for alle klasser på Dronninglund Gymnasium afsat 3 perioder a 2 uger til skemaopbrud.
Alle klasser kunne bede om at få lagt nyt skema i disse perioder, således
at der kunne undervises i projektarbejde med koncentrerede timesammenlægninger.
I 1.z gik matematik, fysik, kemi, biologi sammen og bad om 30 sammenhængende timer til et virksomhedsprojekt, som involverede fire virksomheder tæt på gymnasiet.
De fire virksomheder:
1) Kartoffelmelsfabrikken AKV
Kemi
2) Rapsolieraffinaderiet DanRaps
Biologi
3) Grovvareselskabet ØAG
Fysik
4) Rådgivende ingeniørfirma JPH
Matematik
Som matematiklærer kontaktede jeg JPH, og vi fandt ud af, at der i den faglige del skulle der arbejdes med regneark, som beskrev rentabiliteten af et kraftvarmeværk. Elevgruppen fik udleveret et autentisk Excel-ark fra forrige år, og de skulle via www finde nye olie og elpriser og afgifter og inkorporere dem i arket.