Skolernes projekter
Evaluering af indsatsområde A. Højt niveau i matematik, fysik og kemi i gymnasiet.
Evalueringen af dette delprojekt er foretaget ved at gennemføre 2 fokusinterview med elever fra hhv. Helsingør Gymnasium og Gl. Hellerup Gymnasium og to fokusinterview med hhv. de deltagende matematiklærere og de deltagende fysik/ kemilærere. Eleverne var håndplukkede af deres lærere med henblik på at repræsentere en bred vifte af opfattelser.
Generelt kan det konkluderes, at både elever og lærere har været glade for at deltage i projektet. Følgende blev fremhævet under interviewene:
- Brug af Derive giver et væsentligt løft i matematikundervisningen specielt inden for sammenhængen mellem funktioner og grafer, herunder infinitesimalregningen. Fokus bliver i mange sammenhænge flyttet fra det rutineprægede arbejde til overblik og forståelse.
- Eleverne bliver i langt mindre omfang hæmmet i deres arbejde af problemer med elementære færdigheder, når beregninger og kontrol af resultater foregår på computeren.
- I fysik og kemi har det været muligt at arbejde med emner, der ellers ikke er mulige uden computer, herunder IR-spektroskopi og forskellige simuleringer, f.eks. inden for radioaktivitet.
- I det eksperimentelle arbejde er det en stor fordel, at eleverne får lavet dataopsamling på deres egen computer og derved får hurtigere overblik over, om resultaterne er brugbare, lige som resultatbehandlingen under arbejdet med rapporterne er gjort nemmere.
- Der er stor tilfredshed med det øgede samarbejde med virksomheder og videregående uddannelser. Det har været motiverende at se, hvordan fagene bliver brugt "i det virkelige liv", og eleverne har følt sig specielt privilegerede ved at få større mulighed for at komme ud af huset.
Nogle elever har udtrykt bekymring for, om de måske blev dårligere til elementære færdigheder, når computeren ikke er til rådighed, herunder til prøven uden hjælpemidler. Denne bekymring deles ikke af lærerne.
Lærerne er derimod bekymrede for, om brug af computere øger spredningen af eleverne ved, at det især er de dygtige elever, der får et løft, hvorimod de svagere elever får ekstra problemer at slås med.
Desuden var der blandt flere lærere og elever enighed om, at de tekniske problemer med computerne og skolernes net havde givet ekstra frustrationer.
På baggrund af ovenstående anbefaler projektgruppen:
- De gode erfaringer med brug af computere i undervisningen skal udbygges, f.eks. ved at der videreudvikles undervisningsmateriale.
- Den positive effekt af "ud-af-huset"-aktiviteterne skal fastholdes og om muligt udbygges.
- Eleverne skal fra starten træne færdigheder uden computeren.
- Lærerne skal fra starten være opmærksomme på farerne ved, at nogle elever for hurtigt kommer bagud, og have formuleret en strategi for at opfange disse elever.
- Skolerne bør formulere en IT-etik, dvs. et sæt forpligtende aftaler omkring brugen af computeren i selve undervisningen.
- Skolerne skal på forhånd gør klart, hvilke ressourcer, der afsættes til datasupport, og hvordan disse bruges.