Skolernes projekter

Indsatsområde: B. Overgang fra 9. klasse til gymnasiet

Status for år 2 - matematik




Maj 2002

I projekt B har i indeværende år (2001/02) deltaget de samme 12 skoler - 6 gymnasier og 6 folkeskoler, som deltog i projektet sidste år. Der er tale om to gymnasier og to folkeskoler fra Københavns Kommune, et gymnasium og en folkeskole fra Frederiksberg Kommune, to gymnasier og to folkeskoler fra Københavns Amt samt et gymnasium og en folkeskole fra Frederiksborg Amt. Fra hver skole har deltaget mindst en ma-tematik- og en fysiklærer.

Projekt B er delt op i flere dele: Robolab (for alle) - HOT-fysik (for fysiklærerne i gymnasiet) og Matematik for matematiklærerne i 9. klasse og 1. G. Det er sidstnævnte denne status omhandler.

Matematiklærerne blev samlet til et opstartskursus 9. oktober 2001. På grund af særlige omstændigheder, blev det nødvendigt at rykke afviklingen af kurset til dette sene tidspunkt. Det er også kommet frem fra flere deltageres side, at det er alt for sent, hvorfor dette kursus forsøges afviklet allerede i august måned i næste projektår.

Indholdet i kurset var:
Desuden blev der fra projektledelsens side givet en orientering om projektets målsætning samt forventninger til kursusdeltagerne. Forventningerne til deltagerne har været, at de parvis planlagde og gennemførte mindst et undervisningsforløb. Dette forløb skulle beskrives evt. i den skabelon, som projektledelsen havde udarbej-det, og senere sendes til projektet. Desuden var det forventet, at man besøgte hinanden og overværede hinan-dens undervisning.

Afleveringsfristen for undervisningsbeskrivelser var sat til 15. februar 2002. Dette viste sig at være helt urea-listisk, hvorfor deltagerne fik besked på, at beskrivelserne skulle fremsendes, så snart de var færdige. Ved udgangen af maj måned har projektledelsen modtaget fire par skoler (ud af seks mulige). Således har to gymnasier og to folkeskoler ikke afleveret. Tre af de fire "par-beskrivelser" viser, at der er opstået et godt og konstruktivt samarbejde, som har synliggjort modpartens arbejdsvilkår og forventninger. Den fjerde "par-beskrivelse" viser, at der ikke har været udviklet noget samarbejde. Det eneste denne beskrivelse viser er, at de to skoler har arbejdet med samme emne.

Medio april har samtlige 24 lærere modtaget en skabelon til evaluering af projektet. Svarfristen var sat til 15. maj. 22. maj har projektledelsen modtaget svar fra i alt 11 lærere. Svarene viser, at mange synes projektet er godt, og at det har været med til at åbne døre. Der er også kritikpunkter, bl.a. at kurset i oktober lå for sent og at forventningerne til lærerne er for utydelige. Disse forhold forsøger projektledelsen at tage højde for i planlægningen af år 3 i projektet.

Deltagere fra to folkeskoler har desværre ikke prioriteret deres deltagelse i projektet særlig højt, hvorfor læ-rere på to gymnasier har følt det meget frustrerende at deltage. Dette har medført, at de to folkeskoler har fået besked om, at de ikke kan deltage næste år. Disse to skoler er blevet erstattet af to andre, således at de to gymnasier forhåbentlig får en mere positiv oplevelse af at deltage næste år.


Anne Nyholm
25. maj 2002