DCL sendte en god 9. klasse til overgangsprojektet, som afvikledes over en uge i formiddagstimerne i Rysensteen gymnasiums nye fysiklokaler. Det var en glæde        

at se at det går nogen godt!

 

Eleverne dannede selv 2-3 mands-grupper omkring bordene – herunder et par ikke ”sædvanlige” gruppedannelser. En enkelt gruppe med 4 elever kom uheldigt fra start, idet 2 elever blev hægtet mere og mere af og tiltrak sig negativ opmærksomhed fra lærerne. Senere fik de 2 dannet egen gruppe, og det viste sig at de gerne ville og kunne lave programmer, men nok ikke havde haft plads. ( Se logbog for gruppe 2).

 

Eleverne havde på forhånd øvet pilot-niveauerne ved frit arbejde på DCL og var generelt  velmotiverede overfor projektet. De havde nok ventet et symposium med en gymnasie klasse, men sådan var det altså ikke denne gang. (Næste år er de selv 1.G).

 

Alle klarede sig fint på Inventor-4 niveau, hvor den stillede opgave var ”Kør en meter”-opgaven. Mobilerne blev bygget forsigtigt med forlæg i robolab vejledningerne, men helt uden indblanding fra lærerne. Der var bl.a. et flot tandhjul/snekkedrev, som dog kørte for/ meget langsomt til konkurrencen.

 

Her ses konkurrence resultaterne fra ”Kør en meter”-opgaven:

 

 

GRUPPE-NUMMER

PRINCIP

RESULTAT

KUNSTNERISK  INDTRYK

           1                                         

VINKELMÅLER

   1,022 m

LIDT SKÆV, SMUK KONSTRUKTION

           2

TID

    1,140 m

ENKEL KONSTRUKTION, KØRER LIDT SKÆVT

           3

LYSSENSOR

    0,938 m

SMUK KONSTRUKTION, KØRER LIGE

           4

TID

    1,054 m 

ENKEL KONSTRUKTION, KØRER LIGE

           5

LYSSENSOR

    1,022 m

SÆRPRÆGET,

 2 OPRETNINGER

 

 

 

En konklusion for os er, at 3 eller flere elever i en gruppe i hvert fald i opstarten, kan give anledning til at ikke alle kommer ordentlig ind i projektet eller at gruppen uhensigtsmæssigt splitter sig op i  ”hardware”, ”software” og ”whateverware” og at nogen derved unødigt tabes for projektet.

 

Grupperne arbejdede uden ændringer videre med øvelsen ”Kør på bord”. Denne øvelse udfordrede eleverne til at programmere løkke-strukturer.

 Vi blev  højst overrasket over så hurtigt eleverne fik rutine og tilpassede deres programmer  gennem  ”trial and error”- metoden og fordybelsen. De overholdt flot tidsrammen for den afsluttende bedømmelse/konkurrence, selv om nogle af mobilerne ikke så godt tålte skiftet  fra udviklingsbordet til arenabordet.

Alle mobilerne ved ”Kør på bord”-øvelsen styredes af lyssensoren, hvis egenskaber blev ”opfundet” og behersket allerede den første dag; afviklingen af dette forløb var ikke til ”opfindelse” af mange teknikker. En elev mente senere at disse lyssensorer burde kunne monteres på biler og derved hindre harmonika sammenstød på motorvejene…

 

Vi vil på DCL forsøge at vedligeholde og udvikle projektet i vores 9. klasse, dels i interne projekt uger, gennem hjemmeopgaver osv. dels, i forståelse med kolleger og elever i 8. klasse, ved at samarbejde på skolen og dermed sikre kontinuiteten og videreførelsen af projektet næste år. DCL har anskaffet bærbare PC`ere som gør at vi ikke er låst fast til bestemte lokaliteter og vi har drøftet med 9. klassen at bruge vores robolab erfaringer ved de afsluttende mat/nat prøveforløb til sommer. Vi ser frem til at få mulighed for dataopsamling og til videre brug af robolab i naturfag.

 

Logbogen er ny for os og kræver tilvænning – allermindst en bedømmelse af validitet med eleverne ved evalueringen - der laves så meget skriftligt arbejde!  Vi har benyttet LogBog og ser mulighederne, men finder den også for lidt flexibel og bruger i stedet word-programmet, hvor vi kan indsætte diagrammer og billeder og få et bedre udtryk.