Robolab [Intro] Det forløb med robolab som I skal i gang med falder i to dele; a. et pilotprojekt, hvor I lærer at programere og bygge robotter. Beskrivelsen af pilotprojekterne kan I læse under fanen "Pilotprojekt". Under fanen "erfaringer" skal I notere en række af de erfaringer I har gjort jer under pilotprojekterne. Disse erfaringer skal gerne komme jer tilgode under det egentlige projektarbejde. b. det egentlige projektarbejde, hvor I skal en bygge en robot, der kan udføre en nærmere bestemt opgave. Opgavebeskrivelsen finder I under fanen "Opgave". De efterfølgende faner er alle rettet mod det egentlige projektarbejde. Fanerne markeret med en stjerne (*) skal åbnes i starten af hver lektion og efter hver lektion skal der noteres i dem. Den færdige LOGBOG som I udarbejder skal afleveres ved projekarbejdets slutning. Den tæller som en skriftlig matematikopgave. Desuden skal LOGBOGEN bruges som bagrund for udarbejdning af en skriftlig matematik-/fysikopgave. Det skriftlig resultat af projektarbejdet svarer altså i alt til tre skriftlige opgaver. [Pilotprojekt] I skal lave 3 pilotprojekter først for at lære lidt om RoboLab. 1. Få en motor til at starte og efter 17 sekunder rotere modsat. Hjælp: Benyt f.eks. ikonerne for Motor-A-frem, Vend-retning, Vent-i-tid(ur med spørgsmålstegn) og Numerisk- konstant. 2. Lav et program der får motor B til at køre frem 64 sekunder og derefter vende retning. Herefter skal motoren fortsætte i den halve tid (dvs. 32 sek.), hvorefter motoren igen vender retning. Halveringerne fortsætter så mange gange som muligt. Hvor mange gange kan tiden halveres i praksis? 3. Samme opgave som 2, men her skal der måles omdrejninger i stedet for tid. Vælg en titel for hver af pilotprojekterne. Noter titlen og skriv en kort begrundelse for titelvalget. [Erfaringer] a. Hvad var hhv. let og svært ved arbejdet med RCX og RoboLab-programmet? Angiv 3 lette og 3 svære pinde. b. Hvordan fungerede arbejdet i gruppen? Beskrivelsen skal indeholde noget om samarbejde, arbejdsfordelingen, tidsforbrug, opgaveløsning, sværhedsgrad, mm. [Opgavebeskrivelse] 1. Byg et køretøj, der kører en bestemt strækning og derefter vender netop så langt tilbage, at forholdet mellem de to strækninger er tættest muligt på det gyldne forhold. Kontroller hvor præcist jeres vogn kører. 2. Udvid programmet så køretøjet vender så mange gange som muligt, idet forholdet mellem to på hinanden følgende kørsler er tættest muligt på det gyldne forhold. Angiv hvor mange gange den kan vende. 3. (Hvis I kan nå det) Udvid programmet så bilens 1. vending sker, når vognen rammer en væg. Få evt. vognen til at afspille en lyd, hver gang den vender. Hjælp: Benyt f.eks. en trykknap-sensor. Vælg en titel for jeres projekt. [Mål] a. Hvad vil I især fokusere på i forhold til opgavebeskrivelsen? Hvorfor? b. Har I nogle faglige mål? Hvilke/hvorfor ikke? c. Har I nogle sociale mål? Hvilke/hvorfor ikke? [Metode] a. Hvordan vil I arbejde? b. Hvordan vil I fordele opgaverne? [Produkt] Hvad er det I vil fremstille? Vil I lave en beskrivelse af jeres robot for de andre i klassen? Vil I lave en beskrivelse af jeres projekt for de andre i klassen? [Dagbog*] Efter hver lektion skal i notere dato og en beskrivelse af hvad i har lavet. Prøv at lave beskrivelsen så præcis og detaljeret som muligt. Det vil lette arbejdet med fanerne "Delmål" og "Arbejdsplan". Husk også at LOGBOGEN skal bruges som bagrund for matematik-/fysikopgaven. [Delmål*] Efter hver lektion skal I på bagrund af dagbogsnotatet lave en kort beskrivelse af: a. hvor langt nåede I i forhold til de delmål I opstillede sidste gang. b. hvor langt I er i forhold til jeres overordnede mål. c. hvad jeres mål er for den næste gang i mødes. [Arbejdsplan*] Efter hver lektion skal i på baggrund af delmålsbeskrivelsen lave en kort beskrivelse af: a. hvad i især vil beskæftige jer med næste lektion. b. om i skal mødes inden næste lektion. c. hvilke opgaver i har til næste gang i mødes. Husk at notere dagbog, delmål og arbejdsplan de gange I mødes uden adgang til logbogen og husk at overføre notaterne til logbogen næste gang I har adgang til den. [Evaluering] a. Hvad har I lært? b. Hvilke dele af projektet har været lette? c. Hvilke dele af projektet har været svære? d. Har I været tilfredse med jeres projekt? e. Har I været tilfredse med jeres projektarbejde? f. Hvad kunne være bedre eller anderledes? g. Nåede I det mål I stillede ved projektets begyndelse? h. Nåede I de mål I stillede undervejs? i. Hvordan gik jeres samarbejde? j. På hvilken måde har brugen af LOGBOG haft indflydelse på jeres arbejde?