Robolab - 8. klasse [Intro] Det forløb med ROBOLAB som I skal i gang med falder i to dele: 1) Et PILOTPROJEKT, hvor I lærer at programmere og bygge robotter. Beskrivelsen af pilotprojekterne kan I læse under fanen "Pilotprojekt". Under fanen "Erfaringer" skal I selv skrive de erfaringer, I har gjort jer under pilotprojekterne. Disse erfaringer skal gerne komme jer tilgode under det egentlige projektarbejde. 2) DET EGENTLIGE PROJEKTARBEJDE, hvor I skal en bygge en robot, der kan udføre en nærmere bestemt opgave. Opgavebeskrivelsen finder I under fanen "Opgavebeskrivelsae". De efterfølgende faner i logbogen skal bruges under det egentlige projektarbejde. Fanerne markeret med en stjerne (*) skal åbnes i starten af hver arbejdsdag, så I kan læse, hvad I skrev sidste gang. Efter hver arbejdsdag skal der noteres i dem igen. Den færdige LogBog skal afleveres efter projektets afslutning! [Pilotprojekt] Vælg en titel for hver af pilotprojekterne. Noter titlen og skriv en kort begrundelse for titelvalget Opgave 1: Forbind en motor til en af udportene (A, B eller C). Skriv og download et program, der får motoren til at køre "med uret" - Lav derefter programmet om, så motoren kører "mod uret". Test i begge tilfælde om programmerne virker efter hensigten. Opgave 2: Forbind en lampe til en af udportene. Skriv og download et program, der tænder lampen i 10 sekunder. Test om programmet virker efter hensigten. Opgave 3: Forbind en motor til port A og forbind en lampe til port C. Skriv og download et program, der får motoren til at køre "mod uret" 10 sekunder, hvorefter lampen tænder. Test om programmet virker efter hensigten. Opgave 4: Konstruer en model der bl.a. har to hjul og dermed muligheden for at bevæge sig. Hjulene skal sidde på hver sin motor. Motorerne skal forbindes til en udport. Motorerne kan enten forbindes til samme udport eller til hver sin udport. Skriv og download derefter et program, der får hjulene til at køre rundt. Find ud af, hvilke muligheder der ligger i, at de to motorer er forbundet til HVER SIN PORT. Opgave 5: Forbind en tryksensor til en indport (1, 2 eller 3) og en lampe til en udport (A,B, eller C). Skriv og download et program, som får tryksensoren til at virke som en lyskontakt. Opgave 6: Forbind en tryksensor til en af indportene (1, 2 eller 3), og forbind en motor til en af udportene (A,B eller C). Skriv og download et program, der får motoren til at køre, indtil der bliver trykket på tryksensoren. Test om programmet virker efter hensigten. Lav derefter programmet om, således at motoren ikke kører, men begynder at køre, når der bliver trykket på tryksensoren. Opgave 7: Konstruer en robot, som kan køre ligeud. Når den støder ind i en forhindring, skal den stoppe. Lav og download et program, som får robotten til at virke efter hensigten. Opgave 8: Udvid robotten, således at der tænder en lampe, når robotten standser. Husk at ændre programmet, så robotten virker efter hensigten. [Erfaringer] a) Hvad var henholdsvis let og svært ved arbejdet med LEGO-robotterne? b) Hvad var henholdsvis let og svært ved arbejdet med programmet? c) Hvordan fungerede arbejdet i gruppen? Beskrivelsen skal indeholde noget om jeres: 1) samarbejde 2) arbejdsfordeling 3) tidsforbrug 4) måde at løse opgaven på 5) sværhedsgrad Når I er færdige med pilotprojektet, skal I gå videre med at beskrive jeres egentlige projekt. Udnyt de erfaringer, I har gjort jer under pilotprojektet. [Opgavebeskrivelse] Her skal I lave en detaljeret beskrivelse af jeres projekt. Vælg en titel for jeres projekt. [Mål] a) Hvad vil I vise med jeres projekt? [Metode] a) Hvordan vil I arbejde? b) Hvordan vil I fordele opgaverne? [Produkt] Hvad er det I vil fremstille? - og hvordan skal det virke? Hvordan vil I beskrive jeres projekt for de andre i klassen ? Hvordan vil I beskrive og fremvise jeres robot for de andre i klassen? [Dagbog*] Efter hver arbejdsdag skal I notere dato og en beskrivelse af hvad I har lavet. Lav denne beskrivelse så detaljeret som muligt. [Delmål*] Efter hver lektion skal I på bagrund af notaterne i jeres dagbog lave en kort beskrivelse af: a) Hvor langt I er i forhold til jeres projekt. b) Nåede det arbejde, I havde planlagt for dagen ? Hvorfor/hvorfor ikke ? c) Hvad har I planlagt at lave næste gang. [Arbejdsplan*] Efter hver arbejdsdag skal I lave en kort beskrivelse af: a) Hvad I især vil beskæftige jer med næste dag - og hvordan b) Arbejdsfordeling næste arbejdsdag - hvem gør hvad? Hvis I arbejder med projektet uden at have adgang til computeren: Husk at skrive notater vedrørende DAGBOG, DELMÅL og ARBEJDSPLAN, så I kan indskrive dem i den elektroniske LogBog, når I får adgang til computeren igen [Evaluering] a) Hvad har I lært? b) Hvilke dele af projektet har været lette? c) Hvilke dele af projektet har været svære? d) Har I været tilfredse med jeres projekt? e) Har I været tilfredse med jeres projektarbejde? f) Hvad kunne I have lavet bedre eller anderledes? g) Nåede I det mål, I stillede ved projektets begyndelse? h) Nåede I de delmål I stillede undervejs? i) Hvordan gik jeres samarbejde? j) På hvilken måde har brugen af LogBog haft indflydelse på jeres arbejde? Begrund alle jeres svar!