Robolab - 8. klasse [Intro] Det forløb med ROBOLAB som I skal i gang med falder i to dele: 1) Et PILOTPROJEKT, hvor I lærer at programmere og bygge robotter. Beskrivelsen af pilotprojekterne kan I læse under fanen "Pilotprojekt". Under fanen "Erfaringer" skal I selv skrive de erfaringer, I har gjort jer under pilotprojekterne. Skriv jeres erfaringer efter HVERT PILOT NIVEAU. Disse erfaringer skal gerne komme jer tilgode under det egentlige projektarbejde. 2) DET EGENTLIGE PROJEKTARBEJDE, hvor I skal en bygge en robot, der kan udføre en nærmere bestemt opgave. Opgavebeskrivelsen finder I under fanen "Opgavebeskrivelsae". De efterfølgende faner i logbogen skal bruges under det egentlige projektarbejde. Fanerne markeret med en stjerne (*) skal åbnes i starten af hver arbejdsdag, så I kan læse, hvad I skrev sidste gang. Efter hver arbejdsdag skal der noteres i dem igen. Den færdige LogBog skal afleveres efter projektets afslutning! [Pilotprojekt] Vælg en titel for hver af pilotprojekterne. Noter titlen og skriv en kort begrundelse for titelvalget PILOT NIVEAU 1: Opgave 1: Forbind en tryksensor til en indport (1, 2 eller 3) og en lampe til en udport (A,B, eller C). Skriv og download et program, som får tryksensoren til at virke som en lyskontakt. Opgave 2: Forbind en motor til en af udportene (A, B eller C). Skriv og download et program, der får motoren til at køre "med uret" i 4 sekunder - Lav derefter programmet om, så motoren kører "mod uret" i 4 sekunder. Test i begge tilfælde om programmerne virker efter hensigten. Prøv derefter at ændre programmet, så motoren kører i 8 sekunder. Opgave 3: Konstruer en ROBOLAB model, der kan køre på et bord uden at køre ud over kanten. Modellen skal stoppe, når den har kørt i 20 sekunder. HUSK at skrive jeres erfaringer med Pilot Niveau 1 under fanen "Erfaringer" PILOT NIVEAU 2 Opgave 1: I Pilot Niveau 2 skal I forbinde en motor til port A og en lampe til port C. Forbind også en tryksensor til port 1. I programmet kører motoren med halv kraft og lampen lyser med fuld styrke indtil tryksensoren trykkes ind. Prøv at ændre styrken på motor og lampe. Det kan også lade sig gøre at ændre den tid, motoren er tændt. Der er to muligheder: 1. Klik på tryksensoren og vælg fra menuen den tid, du ønsker - eller 2. Vent til tryksensoren slippes Lav dernæst øvelserne 1-4 i Pilot Niveau 2 HUSK at skrive jeres erfaringer med Pilot Niveau 2 under fanen "Erfaringer" PILOT NIVEAU 3: Opgave 1: Start Pilot Niveau 3 programmet. Klik og vælg uret og ændre det til en tryksensor på ind-port 1, som venter på at blive sluppet, en motor til ud-port A og en motor til ud-port C. Download programmet til RCX'en. Når programmet afvikles, vil lampen tændes, og motorerne vil køre i hver sin retning. Tryk på tryksensoren og hold den inde. Når du slipper den, vil lampen slukkes, og motorerne vil køre i modsat retning. Motorerne vil fortsætte med at køre, indtil tryksensoren slippes. Opgave 2: Konstruer en robot, som kan køre ligeud. Når den støder ind i en forhindring, skal den stoppe. Lav og download et program, som får robotten til at virke efter hensigten. HUSK at skrive jeres erfaringer med Pilot Niveau 3 under fanen "Erfaringer" PILOT NIVEAU 4: Opgave 1: Start Pilot Niveau 4 programmet. Gå frem efter den trykte vejledning og slut med øvelserne 6 og 7. Opgave 2: Byg og programmer en ROBOLAB robot, som er i stand til til at følge en udlagt bane. Banen består af en tyk sort streg. Den færdige robot deltager i en konkurrence, hvor det bl.a. gælder om hurtigst at gennemkøre en bane. HUSK at skrive jeres erfaringer med Pilot Niveau 4 under fanen "Erfaringer" [Erfaringer] a) Hvad var henholdsvis let og svært ved arbejdet med LEGO-robotterne? b) Hvad var henholdsvis let og svært ved arbejdet med programmet? c) Hvordan fungerede arbejdet i gruppen? Beskrivelsen skal indeholde noget om jeres: 1) samarbejde 2) arbejdsfordeling 3) tidsforbrug 4) måde at løse opgaven på 5) sværhedsgrad Når I er færdige med pilotprojektet, skal I gå videre med at beskrive jeres egentlige projekt. Udnyt de erfaringer, I har gjort jer under pilotprojektet. [Opgavebeskrivelse] Her skal I lave en detaljeret beskrivelse af jeres projekt. Vælg en titel for jeres projekt. [Mål] a) Hvad vil I vise med jeres projekt? [Metode] a) Hvordan vil I arbejde? b) Hvordan vil I fordele opgaverne? [Produkt] Hvad er det I vil fremstille? - og hvordan skal det virke? Hvordan vil I beskrive jeres projekt for de andre i klassen ? Hvordan vil I beskrive og fremvise jeres robot for de andre i klassen? [Dagbog*] Efter hver arbejdsdag skal I notere dato og en beskrivelse af hvad I har lavet. Lav denne beskrivelse så detaljeret som muligt. [Delmål*] Efter hver lektion skal I på bagrund af notaterne i jeres dagbog lave en kort beskrivelse af: a) Hvor langt I er i forhold til jeres projekt. b) Nåede det arbejde, I havde planlagt for dagen ? Hvorfor/hvorfor ikke ? c) Hvad har I planlagt at lave næste gang. [Arbejdsplan*] Efter hver arbejdsdag skal I lave en kort beskrivelse af: a) Hvad I især vil beskæftige jer med næste dag - og hvordan b) Arbejdsfordeling næste arbejdsdag - hvem gør hvad? Hvis I arbejder med projektet uden at have adgang til computeren: Husk at skrive notater vedrørende DAGBOG, DELMÅL og ARBEJDSPLAN, så I kan indskrive dem i den elektroniske LogBog, når I får adgang til computeren igen [Evaluering] a) Hvad har I lært? b) Hvilke dele af projektet har været lette? c) Hvilke dele af projektet har været svære? d) Har I været tilfredse med jeres projekt? e) Har I været tilfredse med jeres projektarbejde? f) Hvad kunne I have lavet bedre eller anderledes? g) Nåede I det mål, I stillede ved projektets begyndelse? h) Nåede I de delmål I stillede undervejs? i) Hvordan gik jeres samarbejde? j) På hvilken måde har brugen af LogBog haft indflydelse på jeres arbejde? Begrund alle jeres svar!