Indsatsområde: B. Overgang fra 9. klasse til gymnasiet

Oversigter over
RoboLab rapporter


Skole og klasse

 

Virum Gymnasium
1.x 2001/2002

Virum Gymnasium

1.u 2001/2002

Virum Skole
9 abc 2001/2002

Skolen på Duevej
9b 2001/2002

Deltagende lærere

H.C. Birkeland (fysik)

Christine Holm (mat)

Allan Jørgensen

Signe Kvist Mengel

Michael Garde

Niels Peter Hansen

Mette Højbjerg

Allan Ramsby

Troels Stig Chri-

stensen

skolekomdato

21.02.02

hjemmesidelink

22.02.02

hjemmesidelink

25.02.02&28.02.02

hjemmesidelink
virum.pdf 293 kB

10.03.02

duevej.doc 318 kB
foto-due.doc 1.44 MB

Emner

Proportionalitet og lineari-

tet. Stykkevis linearitet.

Lineær regression

Beholderbegrebet.

* Begreberne afhængig og

    uafhængig variabel.

* Valg af strategi

* Problemafgrænsning

Proportionalitet, hastig-

hed og acceleration,kraft

og kraftmåling

Eksperimentel meto-

de. Konstruktion.

Matematik som red-

skab

Elevaktiviteter

Konkurrencer:

*Kør x cm

*Kørsel på skråplan

*kør gennem 4 punkter

 

Samt diverse andre øvelser.

3 opgaver, der alle blev

afsluttet med en konkurrence:

*”Kør x cm”

*”Kør gennem 4

    Punkter”

*”Ryd Bordet”

Konkurrencer:

*Kør 1 meter

*kør x meter

*lav så stærk en robot

   som muligt

*acceleration

Opgaver:

*Køre til bordkant

  uden at falde ned

*Kør 1 meter

* forhindringsbane

   -  kørsel på sort

       streg

 

Mundtlig fremlæg-

gelse

Undervisnings-

materiale

10 sider introtekst med bag-

grund, programbeskrivelse

og øvelser

11 sider med konkurrencer og skriftlige opgaver

 

Format: Word

* 5 sider med en introduce-

rende beskrivelse af Robo-

labsystemet samt småøvelser

i brugen af dette.

* 1 side med supplerende programeksempler

* Opgavetekst til en hjem-

meopgave

Format: .htm

Omfattende intromateri-

ale ca. 23 sider inkl.

øvelser og konkurrencer.

Mange gode figurer.

Gode tips og tricks til

klodserne.

Format: Word-zip

4 sider: arbejdsplan,

opgaveformulerin-

ger, huskeliste mm.

1 side med Log Bog

spørgsmål.

Ingen teknisk vej-

ledning på skrift

Format: Word

Lærer­bemærk-

ninger

2 sider forløbsbeskrivelse

Format: .htm

 

2 sider refleksioner

Format: Word

* 2 siders beskrivelse af ind-

holdet af forløbet

* 2 siders refleksioner over

forløbet med forslag til for-

bedringer

 

Format: .htm

5 sider beskrivelse og

evaluering

 

Format: pdf

(Skolekomdato:

25.02.02)

1/2 side beskrivelse

4 sider artikel til

FOKUS.

1 side kommentarer

og erfaringer

Format: Word

Elevrapportering

Alle konkurrencer blev

fulgt af individuelle skr.

rapporter. Elevrapport­erne

er  ikke tilgænge­lige, men

 opgave formuleringerne

findes i undervisningsmate-

rialet.

*1. konkurrence fulgt op af

individuel skr. hjemmeopga-

ve. (besvarelserne er ikke i

rapporten)

*Øvrige konkurrencer evalu-

eret gennem gruppeafleve-

ringer af logbøger (er med i

rapporten)

Format: .htm-format

Hele forløbet blev sluttet

af med en rapport. Alle elevrapporter er tilgæn-

gelige via hjemmesiden.

Format: .htm

Elevrapportering

foregik via LogBog.

Derudover mundtlig præsentation.

Elevrapporter er

ikke tilgængelige.

Projektstyrings­-

værktøj

-

* Logbog blev i sidste kon-

kurrence anvendt til projekt-

styring.

-

LogBog

Dataopsamling

vha. Robolab

Undersøger

-

-

-

-

Andet

 

-

Fin hjemmeside mange

links

Artikel til FOCUS