Skole og klasse |
Virum Skole, 9.a |
Gl. Hellerup Gymnasium 1z
og 1y |
Deltagende lærere |
Eva Kielgast |
Birgitte D. Pedersen, Niels Chr. Jensen, Finn Hoe, Carsten Boeck Petersen |
Skolekomdato Samt evt. hjemmesidelink |
18./1.-2003 www.vi-ltk.dk/robolab_1/start/index.htm |
24.02.03 |
Emner |
Lineær programmering,
sekvens, forgrening, gentagelse, variabler, proportionalitet, hastighed,
formler, cirklens omkreds, polygoner. |
Lineære funktioner Proportionalitet Hastighed og bevægelse |
Elevaktiviteter |
Afkodningsøvelser, kør én
meter, kør x meter, kør præcis 60 cm, x cm vha. omdrejningstæller,
hastighedsmåling og beregning, valgfrie opgaver, hvor vinkelcensor og
n-kanter indgår. |
Dobbeltlektion med
introduktion af Robolab. Blokdag (8 lektioner) hvor
der arbejdes i 4-mandshold med 4 konkurrencer a typen
”kør en ukendt strækning”. Efterfølgende
dobbeltlektion med rapportskrivning. |
Undervisnings-materiale |
Side 61-64 fra manualen, 17
sider elevmateriale med byggetricks, introduktion, beskrivelse af forløbets
formål og indhold, programmeringsværktøjet og 6 sider øvelser. Materialet findes på www.vi-ltk.dk/robolab_1/start/index.htm |
Se vedlagte (4 sider): robolab.doc (Word, 140 kB) |
Lærerbemærkninger |
Forløbet
strakte sig over 3*6 timer. Eleverne brugte meget tid på byggeprocessen, da
de fleste ikke har haft LEGO som legetøj. Næste gang får de simpel
grundmodel! Stor ihærdighed, kreativitet og eksperimenteren. Burde have en
uge. Oprydning 2-3 timer!!! |
Høj elevaktivitet og
engagement. Varierende udfordringer. Konkurrencemomentet virker
godt. |
Elevrapportering |
Eleverne skulle rapportere
alle øvelser med foto af afprøvning, beskrivelse af robot, kopi af program,
beskrivelse af hvad programmet gjorde i ord, og en beskrivelse af
arbejdsprocessen og de tanker, overvejelser og beregninger, gruppen havde
haft. |
Eleverne rapporterede
gruppevis. Det fremgik af rapporterne
at eleverne havde været meget glade for forløbet. De mente også at der havde
været et vist fagligt udbytte. |
Projektstyringsværktøj |
Rapportering i WORD. |
Se vedlagte (2 sider) logbog.doc (Word, 32 kB) |
Dataopsamling vha. Robolab
Undersøger |
- |
Ikke benyttet |
Andet |
- |
Robolab ville være
glimrende til introforløb i 1.g. |