Indsatsområde: B. Overgang fra 9. klasse til gymnasiet

Oversigter over
RoboLab rapporter



 

Skole og klasse

 

Virum Skole, 9.a

Gl. Hellerup Gymnasium 1z og 1y

Deltagende lærere

Eva Kielgast

Birgitte D. Pedersen, Niels Chr. Jensen,

Finn Hoe, Carsten Boeck Petersen

Skolekomdato

Samt evt. hjemmesidelink

18./1.-2003

www.vi-ltk.dk/robolab_1/start/index.htm

 

24.02.03

Emner

Lineær programmering, sekvens, forgrening, gentagelse, variabler, proportionalitet, hastighed, formler, cirklens omkreds, polygoner.

Lineære funktioner

Proportionalitet

Hastighed og bevægelse

Elevaktiviteter

Afkodningsøvelser, kør én meter, kør x meter, kør præcis 60 cm, x cm vha. omdrejningstæller, hastighedsmåling og beregning, valgfrie opgaver, hvor vinkelcensor og n-kanter indgår.

Dobbeltlektion med introduktion af Robolab.

Blokdag (8 lektioner) hvor der arbejdes i 4-mandshold

med 4 konkurrencer a typen ”kør en ukendt strækning”.

Efterfølgende dobbeltlektion med rapportskrivning.

Undervisnings-materiale

Side 61-64 fra manualen, 17 sider elevmateriale med byggetricks, introduktion, beskrivelse af forløbets formål og indhold, programmeringsværktøjet og 6 sider øvelser.

Materialet findes på

www.vi-ltk.dk/robolab_1/start/index.htm

 

Se vedlagte (4 sider):

robolab.doc (Word, 140 kB)

Lærer­bemærkninger

Forløbet strakte sig over 3*6 timer. Eleverne brugte meget tid på byggeprocessen, da de fleste ikke har haft LEGO som legetøj. Næste gang får de simpel grundmodel! Stor ihærdighed, kreativitet og eksperimenteren. Burde have en uge. Oprydning 2-3 timer!!!

Høj elevaktivitet og engagement.

Varierende udfordringer.

Konkurrencemomentet virker godt.

Elevrapportering

Eleverne skulle rapportere alle øvelser med foto af afprøvning, beskrivelse af robot, kopi af program, beskrivelse af hvad programmet gjorde i ord, og en beskrivelse af arbejdsprocessen og de tanker, overvejelser og beregninger, gruppen havde haft.

Eleverne rapporterede gruppevis.

Det fremgik af rapporterne at eleverne havde været meget glade for forløbet. De mente også at der havde været et vist fagligt udbytte.

Projektstyrings­værktøj

Rapportering i WORD.

Se vedlagte (2 sider)

logbog.doc (Word, 32 kB)

Dataopsamling vha. Robolab Undersøger

-

Ikke benyttet

Andet

-

Robolab ville være glimrende til introforløb i 1.g.