
Skolernes projekter
Robolab-projekter 2000-2001
Projektopgaverne i 9. klasserne går typisk på udtænkning og konstruktion af robotter. Udfordringen er at gøre ide til virkelighed. Det kræver og udvikler ikke kun sociale, men også faglige kompetencer, og giver erfaringer med PC'er. Robottens adfærd styres af programmet, eleverne selv laver. Resultatet af programmeringen og fejl ved programmeringen viser sig klart gennem robottens adfærd. Programmerne er ikke længere henvist til at leve i en fiktiv skærmverden. Man kan sige, at computeren bryder ud af kassen og ind på skolegulvet.
I gymnasiet, men også i enkelte 9. klasser, har opgaverne været orienteret mod matematiske begreber og modeller, fx:
- Proportionalitet mellem tid/hjulrotation og distance ved fastholdt motorstyrke uden og med LEGO-sensorer. Der er 4 LEGO-sensorer: Ud over rotationssensor med 16 positioner og max 500 omdrejninger pr minut er der en temperatursensor fra -20 til +50°C, en lyssensor fra 0.6 til 750 Lux samt en berøringssensor, der fungerer som en on/off switch.
- Bevægelse langs kurver og geometriske figurer med og uden LEGO-sensorer.
- Data og grafer, frembragt ved brug af DCP-sensorer, der gør det muligt at anvende Robolab til dataopsamling og analyse.
Både i 9. klasse og i 1g benyttes et program, fx LogBog, til planlægning, styring og registrering af arbejdsprocessen.
Eksempler på arbejdet med Robolab og LogBog ses på følgende hjemmesider:
Rysensteen Gymnasium:
www.rysensteen.dk/robolab
Peder Lykke Skolen:
www.ci.kk.dk/skoler/peder_lykke_skolen/projekt/lab/matematik%20i%20verdensklasse.htm
Christianshavns Gymnasium:
www.christianshavns-gymnasium.dk/verdensklasse.htm
Resume lavet af:
Allan Jørgensen, Virum Gymnasium, e-mail: allan.joergensen1@skolekom.dk