"Vi husker det, som var det i går. Midt på bordet i fysikdepotet stod de karakteristiske grønne kasser. Kasserne indeholdt skolens nyeste udstyr til matematik- og fysikundervisningen: RoboLab-systemet fra Lego. Vi skulle lave undervisning i vores 1.g klasse med dette udstyr, og opgaven så ikke let ud: Kasserne var fyldt med utallige poser med legoklodser med sære former og et for os ukendt anvendelses-område. Ligeledes var det et åbent spørgsmål, hvad eleverne fagligt kunne få ud af at arbejde med RoboLab.
Hvis du netop er blevet præsenteret for udstyret og en lignende opgave, vil det sikkert være spørgsmål af samme type, du stiller - særligt hvis du heller ikke har brugt en stor del af din barndom i selskab med Lego Technics. Lad dig ikke afskrække. Vi har nu to gange lavet RoboLabforløb i vores 1.g klasser, og det har været to positive oplevelser. Mellem de to projekter er der sket en udvikling i vores fokus i arbejdet. Ved det første projekt brugte vi hovedparten af vores tid på det rent praktiske: at bygge et fornuftigt køretøj af Legoklodserne og at lære programmet at kende. Ved det andet projekt var vi i en position, hvor vi kunne fokusere mere på de faglige mål for forløbet. Målet med denne fortælling er at skildre, hvordan man hurtigt får tilstrækkeligt styr på det praktiske. Målet er således at gøre det så let som muligt for den kollega, der første gang skal bruge RoboLab i undervisningen både med hensyn til det praktiske og med hensyn til at sikre et klart fagligt fokus. Vi vil diskutere nogle mulige mål og nogle oplagte faldgruber, som vi har oplevet dem." |