Skole og klasse |
Virum Gymnasium, 1z, Oktober – november 2002 |
Virum Gymnasium 1u
2002-2003. HOT-MAT-FYS. |
Christine Holm og Signe
Kvist Mengel |
Klaus Kassow (KK)og Hans
Chr. Birkeland (Bi) |
|
Skolekomdato Samt evt. hjemmesidelink |
24. februar 2002 |
23. maj 2003 og 15. maj
2003 |
Emner |
Opbygning af matematisk
model Proportionalitet Linearitet Lineær regression Projektarbejde programstruktur |
Proportionalitet,
linearitet, stykkevis lineær funktion, uafhængig og afhængig variabel, (t,s)-
grafer, hastighed samt en understregning af anvendelsen af en matematisk og
fysisk beskrivelsesmetode. |
Elevaktiviteter |
Konkurrencer:
Diverse andre
robolabøvelser |
3 Konkurrencer blev afviklet: 1) Kør en
meter 2) Kør x
meter 3) Kør x
meter først vandret dernæst et ukendt stykke på et skråplan. |
Undervisnings-materiale |
14
siders elevmateriale med bag- grund,
programbeskrivelse og
øvelser: elevmat.doc
(Word, 1.25 MB) 9
sider med vejledning til journaler, rapport og konkurrencer: journal.doc (Word, 59 kB) |
14 siders elevmateriale fra Virum Gym: introrap.doc(Word, 1.24 MB) Endvidere fandt vi det nødvendigt skriftligt at
understrege det centrale i rapporteringen. |
Lærerbemærkninger |
5 siders ”Forløbsrapport” med
plan for forløbet, projektstyring, konkurrenceresultater, evaluering mm.: forloeb.doc (Word, 61 kB) 15 siders færdig artikel ”Første gang med Robolab”, som rummer alt om Robolab-forløbet: foerst.pdf (Acrobat, 237 kB) |
I materialet er vægten forsøgt lagt på
at fastholde eleverne i anvendelsen af matematiske og fysiske metoder og
tankegange. I forhold til det første forløb lykkedes
det bedre at fastholde et gymnasialt niveau. |
Elevrapportering |
Hvert modul blev opfulgt af
en skriftlig journal. Forløbet blev afsluttet med en rapport. læreroplæg til
journaler og rapport er tilgængelig, og der er eksempel på en elevrapport i
udkast (8sider)og endelig version (8sider): (Word, 143 kB) (Word, 184 kB) |
Rapportering skete i form
af elevrapporter. Vedlagt eksempel på
rapport: Se filen robolab7.doc (Word, 1.46 MB) |
Projektstyringsværktøj |
Netstudier gennem
journaloplæg. |
Dagbog og krav om
kontinuerlig skriftlig rapportering i holdmapper. |
Dataopsamling vha. Robolab
Undersøger |
nej |
nej |
Andet |
- |
- |